مراقبت های بعد از لمینت دندان: نگهداری لمینت چگونه است؟

مراقبت های بعد از لمینت دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۳ رای)

دانستن و رعایت مراقبت‌های بعد از لمینت سرامیکی دندان بر افرادی که دندان‌های خود را لمینت می‌کنند، واجب است. چرا که عدم توجه به این مراقبت‌ها منجر به از بین رفتن زیبایی آنها در مدت زمان کوتاه و کاهش طول عمر لمینت می‌شود.
در این مقاله از دکتر فاطمه لبافی تمام نکات مربوط به مراقبت پس از لمینت دندان بیان شده است. پس اگر می‌خواهید زیبایی دندان‌های خود را برای مدت زمان زیادی حفظ کنید، حتما این مطلب را بخوانید.

آیا لمینت سرامیکی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد؟

آیا باید از لمینت سرامیکی مراقبت کرد؟

با وجود اینکه لمینت سرامیکی در لابراتوار و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ساخته می‌شود و مقاومت بسیار بالایی دارد، اما همانند دندان‌های طبیعی نیازمند مراقبت و نگهداری است.
در واقع رعایت نکاتی که دندانپزشک برای شما شرح می‎دهد، در ماندگاری بیشتر لمینت تاثیر بسیار زیاد دارد. در صورتی که در رعایت این مراقبت‌ها سهل انگاری کنید، مطمئنا لمینت دندان بعد از مدتی زیبایی خود را از دست خواهد داد.

مراقبت‌های ۴۸ ساعت اول بعد از لمینت دندان

در 48 ساعت ابتدایی بعد از لمینت نکات زیر را رعایت کنید

در ۴۸ ساعت ابتدایی بعد از انجام این روش باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. بعد از انجام این روش معمولاً دندان‌های شما دچار مقداری درد و حساسیت می‌شوند. باید بدانید این حساسیت طبیعی بوده و به مرور رفع می‌شود.
    ممکن است تا حدود یک هفته زمان ببرد، اما اگر بیشتر از آن طول کشید به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.
    برای کاهش حساسیت دندان می‌توانید از خمیر دندان‌های ضد حساسیت کمک بگیرید.
    همچنین مصرف غذاهای نرم و عدم مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار داغ و بسیار سرد در رفع این حساسیت نیز به شما کمک می‌کند.
  2. تا ۴۸ ساعت ابتدایی از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی مانند چای، قهوه، نوشیدنی‌های گازدار، انواع توت‌ها و … پرهیز کنید.
  3. از کشیدن سیگار و دخانیات اجتناب نمایید.
  4. در صورتی که احساس کردید لمینت دندان بلند یا تیز است، برای رفع آن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید.
  5. برای رفع التهاب ایجاد شده بهتر است دهان خود را با آب نمک شست‌وشو دهید.
  6. شاید در چند روز ابتدایی صحبت کردن برایتان کمی سخت باشد، این موضوع طبیعی است؛ زیرا به وجود شی خارجی در دهان خود عادت ندارید. این شرایط بعد از چند روز رفع خواهد شد.
  7. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان پسته، بادام یا هر چیز سفت دیگری را با دندان‌های خود نشکنید.

مراقبت‌های پس از لمینت دندان

اگر تمایل به افزایش ماندگاری لمینت دارید، نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان

    بهداشت دهان خود را رعایت کنید

    از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که باید آن را در نظر داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. هرچه توجه ویژه‌تری به این مورد داشته باشید، قطعاً کمک شایانی به افزایش دوام لمینت سرامیکی خود خواهید کرد. پس نکات زیر را به درستی رعایت کنید:

    • ایده آل است که بعد از مصرف هر وعده غذایی مسواک بزنید. اگر چنین امکانی نداشتید، حداقل دو بار در روز این کار را انجام دهید.
    • بعد از هر وعده غذایی با استفاده از نخ دندان، مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌های خود را خارج کنید. البته به این نکته توجه کنید که استفاده از نخ دندان صرفا برای خارج کردن مواد غذایی نیست. در واقع شما باید اصول کشیدن نخ دندان را یاد گرفته و از آن برای خارج کردن پلاک دندانی استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است بعد از مدتی دندان شما در ناحیه بین دندانی دچار پوسیدگی شود.
  2. استفاده کردن از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب

    از خمیر دندان مخصوص لمینت استفاده کنید

    نکته مهم دیگر حائز اهمیت، این است که از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. مسواک‌های دارای پرز سخت می‌توانند سبب ساییده شدن لمینت‌های شما شوند. در رابطه با خمیر دندان نیز باید از انواع غیر سفید کننده و غیر ساینده استفاده کنید.

  3. چکاپ‌های منظم دندانپزشکی

    چکاپ های منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید

    شما باید حداقل هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. در این صورت اگر دچار هر گونه مشکلی شده باشید، با درمان به موقع می‌توانید مانع از نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر و آسیب به لمینت سرامیکی خود شوید.

  4. عدم جویدن خوراکی‌ها و غذاهای سفت

    غذاهای سفت با لمینت دندان نخورید

    با وجود اینکه لمینت سرامیکی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد، اما اگر مواد غذایی سفت را با آنها بجوید، ممکن است دچار آسیب شوند. برخی از افراد این تصور را دارند که بعد از لمینت کردن دندان‌ها خود دچار محدودیت می‌شوند؛ اما در واقع شما قادر به خوردن همه چیز خواهید بود، تنها کافی است احتیاط لازم را رعایت کنید و برای جویدن مواد غذایی سفت از دندان‌های عقبی خود کمک بگیرید.

  5. عدم استفاده از لمینت دندان به عنوان ابزار

    استفاده نکردن از لمینت دندان به عنوان ابزار

    برخی از عادت‌ها از جمله باز کردن درب بطری با دندان می‌توانند موجب آسیب دیدگی لمینت دندان شوند.

  6. عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی

    نوشیدنیهای رنگی و گازدار نخورید

    با وجود مقاومت بالایی که لمینت‌های سرامیکی در برابر تغییر رنگ دارند، اما مصرف مداوم نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی می‌تواند در تغییر رنگ آنها تأثیر داشته باشد. منظور این نیست که از مصرف این مواد غذایی به طور کامل پرهیز کنید، منظور این است که هرچه مصرف آنها را محدودتر کنید، به طبع ماندگاری سفیدی دندان‌های خود را افزایش داده‌اید. توصیه این است که پس از مصرف این مواد و نوشیدنی‌ها دهان خود را با آب بشویید.

  7. عدم استعمال سیگار و دخانیات

    سیگار نکشید

    نیکوتین موجود در سیگار تا حد زیادی به سلامت دهان آسیب وارد کرده و موجب زرد شدن لمینت‌های سرامیکی خواهد شد.

  8. استفاده از نایت گارد در فعالیت‌های ورزشی سنگین

    در صورت لزوم از نایت گارد استفاده کنید

    اگر در ورزش‌هایی مانند بوکس، کاراته و دیگر موارد مشابه شرکت می‌کنید، برای جلوگیری از ترک خوردن و یا شکستگی لمینت سرامیکی بهتر است در حین انجام این‌گونه فعالیت‌ها از نایت گارد استفاده کنید.

مواد غذایی مفید و مضر برای لمینت دندان

بعد از لمینت دندان چه غذاهایی بخوریم؟

در جدول زیر لیست مواد غذایی مفید و موثر پس از این درمان را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی را میل کنید، اما بهتر است پس از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید. لیست زیر اهمیت بیشتری در ۴۸ ساعت ابتدایی درمان شما دارد:

مواد غذایی مضر مواد غذایی مفید
قهوه پوره سیب زمینی
چای مرغ
نوشابه‌های گازدار موز
زعفران ماهی سفید
زردچوبه نان نرم
آجیل مواد غذایی کنسرو نرم
شکلات تخم مرغ
مرکبات
سس گوجه فرنگی

تأثیر دندان قروچه بر لمینت دندان

دندان قروچه چه تاثیری روی لمینت سرامیکی دارد؟

برخی از افراد به دلایل متفاوت و در شرایط مختلفی دچار سایش دندانی و یا دندان قروچه هستند. دندان قروچه یکی از موارد بسیار جدی است که می‌تواند به لمینت‌های سرامیکی آسیب برساند و موجب ترک خوردن، شکستگی و لب پر شدگی آنها شود.
به همین منظور افرادی که دچار این مشکل هستند، باید پیش از نصب لمینت دندانپزشک خود را مطلع کنند. با توجه به شدت دندان قروچه دندانپزشک این روش را به برخی از افراد توصیه نخواهد کرد. برخی دیگر نیز باید در مواقع خواب و یا حتی در برخی از ساعات روز از نایت گارد برای حفاظت از دندان‌های خود استفاده کنند.

آیا پس از لمینت دندان باید محدودیت غذایی داشته باشم؟

بعد از انجام این درمان نمی‌توان گفت که محدودیت غذایی خواهید داشت. شما می‌توانید هر آنچه دوست دارید بخورید، اما باید مراقبت‌هایی را در نظر بگیرید. این مراقبت‌ها برای حفظ سلامت دهان و همچنین افزایش ماندگاری لبخند زیبای شما مهم هستند.
میزان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی از جمله چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار و شکلات را کاهش دهید و یا بعد از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید. به این ترتیب در مدت زمان طولانی‌تری لمینت‌ها دچار تغییر رنگ خواهند شد.
همچنین هرچه سعی کنید کمتر مواد غذایی سفت را مصرف کنید، احتمال ترک خوردگی، لب پر شدگی و یا شکستگی لمینت‌های شما کاهش پیدا خواهد کرد.

پاسخ به سؤالات پرتکرار شما در این باره

  1. تا چند ساعت پس از نصب لمینت نباید چیزی خورد؟

    لمینت سرامیکی دوره نقاهتی ندارد؛ اما بهتر است تا حدود ۱ ساعت بعد از درمان چیزی نخورید. همچنین تا ۴۸ ساعت پس از انجام روش باید از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی پرهیز کنید.

  2. آیا مراقبت‌های پس از لمینت دندان مهم هستند؟

    حتماً شما هم بعد از پرداخت هزینه این روش و به دست آمدن دندان‌هایی سفید، دوست ندارید تا زیبایی لبخند خود را به سرعت از دست دهید. برای افزایش ماندگاری لمینت سرامیکی و همچنین جلوگیری از بروز عوارض پس از انجام این روش باید به توصیه‌های بیان شده توجه داشته باشید.

  3. آیا می‌توان از خمیر دندان معمولی برای لمینت سرامیکی استفاده کرد؟

    خمیردندان‌ها دارای انواع بسیار متنوعی بوده و برخی از آنها حاوی مواد ساینده هستند. نباید از نوع حاوی مواد ساینده برای لمینت سرامیکی استفاده کرد؛ زیرا لمینت‌ها برخلاف دندان‌های طبیعی، متراکم، سخت و غیر متخلخل هستند. استفاده از خمیر دندان‌های ساینده می‌تواند سبب ساییدگی و از بین بردن آنها شود.

  4. چه موادی سبب ایجاد لکه روی لمینت سرامیکی می‌شوند؟

    همان مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند سبب بروز لکه روی دندان‌های طبیعی شما شوند، می‌توانند روی لمینت سرامیکی نیز لکه ایجاد نمایند. از جمله این مواد می‌توان به چای، قهوه، سس گوجه فرنگی، سس سویا و انواع توت‌ها اشاره کرد.

  5. کدام نوع خمیر دندان‌ها به لمینت سرامیکی آسیب می‌رسانند؟

    خمیر دندان‌های ساینده و خمیر دندان‌های سفید کننده به لمینت‌های سرامیکی آسیب می‌رسانند و نباید از آنها استفاده کنید. بهترین انواع خمیر دندان لمینت غیر ساینده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان