جراحی سینوس لیفت چیست؟ | هزینه سینوس لیفت فک بالا و پایین + عوارض و دوران نقاهت جراحی

جراحی سینوس لیفت
فهرست محتوا (کلیک کنید)
۵/۵ - (۱ رای)

قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان، ممکن است نیاز به جراحی سینوس لیفت (Sinus lift) وجود داشته باشد.
اما سینوس لیفت چیست و چرا باید آن را انجام داد؟
آیا همه افرادی که قصد ایمپلنت کردن دندان خود را دارند، باید این جراحی را انجام دهند؟
این مرحله مهم در روند کاشت ایمپلنت از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند به افزایش موفقیت و ماندگاری ایمپلنت‌ها کمک زیادی کند. در این مقاله از دکتر فاطمه لبافی، به بررسی اهمیت و نحوه انجام جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان پرداخته شده است. پس چنانچه به دنبال کسب اطلاعات مفید و کامل در این خصوص هستید، حتما این مطلب را بخوانید.

سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت چیست؟

سینوس‌ به فضاهای پر از هوا گفته می‌شود که در اینجا منظور سینوس‌هایی هستند که در طرفین بینی و زیر چشم‌ها قرار گرفته‌اند. این سینوس‌ها به طور معمول بالای ریشه دندان‌ها مولر و پرمولر فک بالا قرار دارند.
برخی از افراد به دلایل مختلف، ممکن است دچار تحلیل استخوان شده باشند. در این صورت، فاصله کمی بین استخوان و دیواره سینوس وجود دارد. در این شرایط اگر برای کاشت ایمپلنت اقدام شود، هم استخوان کافی برای جوش خوردن با پایه ایمپلنت وجود ندارد و هم اینکه احتمال سوارخ شدن سینوس وجود دارد.
معمولا دیواره سینوس توسط یک غشای نازک احاطه شده است. برای اینکه دندانپزشک بتواند فضای کافی برای کاشت ایمپلنت را فراهم کند، مجبور است این غشا را به سمت بالا حرکت دهد. این کار با جراحی سینوس لیفت انجام می‌شود.

کاندیدای مناسب برای سینوس لیفت

کاندیدای مناسب برای سینوس لیفت

افرادی که کاندیدای مناسبی برای آن هستند، عبارت‌اند از:

  1. افرادی که یک و یا چند دندان فک بالایی خود را از دست داده‌اند و تراکم استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان ندارند.
  2. برخی از افراد که به دلیل بیماری‌های دهان و دندان یا عفونت، استخوان فکشان تحلیل رفته است.
  3. گاهی اوقات استخوان فک بالا و سینوس طوری به یکدیگر نزدیک هستند که استخوان فک ارتفاع لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارد. افرادی که در این شرایط قرار دارند، برای ایمپلنت دندان‌های بالایی خود به سینوس لیفت نیاز دارند.

هزینه جراحی سینوس لیفت در سال ۱۴۰۲

هزینه جراحی سینوس لیفت

قیمت جراحی سینوس لیفت با توجه به مواردی مانند میزان مواد پیوندی، شدت ناهنجاری، شرایط بیمار، دستمزد جراح، بیمه و دیگر هزینه‌های جانبی تعیین می‌گردد.
به طور کلی هزینه جراحی سینوس لیفت بسته در حدود ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان (شش میلیون تومان) و هزینه جراحی سینوس لیفت باز در حدود ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان است.
برای آگاهی دقیق‌تر از قیمت‌ها باید با کلینیک دندانپزشکی خود مشورت کنید تا دندانپزشک متخصص، وضعیت دهان و دندان شما را بررسی نماید و با توجه به شرایط شما، هزینه درمان را مشخص کند.

کاربرد سینوس لیفت چیست؟

اگر ارتفاع استخوان فک بالا به میزان کافی نباشد و یا استخوان فک و سینوس، بیش از اندازه به یکدیگر نزدیک باشند، جراحی سینوس لیفت با رفع این مشکل، شرایط را برای انجام ایمپلنت دندان مهیا می‌کند.

انواع جراحی سینوس لیفت

انواع جراحی سینوس لیفت

با توجه به شرایط بیمار، دندانپزشک بهترین نوع جراحی را انتخاب می ‌کند. در ادامه به بررسی انواع جراحی سینوس لیفت می‌پردازیم:

  1. سینوس لیفت بسته

    در روش سینوس لیفت بسته، دندانپزشک نیازی به برش اضافی در بافت لثه ندارد. در واقع تمام اقدامات لازم از طریق فضای در نظر گرفته شده برای کاشت ایمپلنت انجام می‌شوند. به همین دلیل نام این روش را سینوس لیفت بسته قرار داده‌اند.

    مزایای سینوس لیفت بسته

    این روش مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • آسیب کمتری به بافت نرم دهان وارد می‌کند
    • در صورتی که حجم اولیه استخوان فک به ۳ تا ۴ میلی‌ متر برسد، بیمار می‌تواند بلافاصله پس از این درمان و حتی در همان روز، برای کاشت ایمپلنت اقدام کند.
    • سبب ایجاد کبودی و تورم در بیمار نمی‌شود.
    • بهبودی در زمان بسیار کمتری صورت خواهد گرفت.

    معایب سینوس لیفت بسته

    سینوس لیفت بسته علاوه بر مزایایی که دارد، می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است:

    • اگر این جراحی برای چند دندان انجام شود، عمل باید در نواحی مجزا صورت گیرد.
    • عدم موفقیت در این روش جراحی در روز عمل قابل تشخیص نیست.
    • دندانپزشک دید خوبی از محل مورد نظر ندارد و ممکن است در اثر سهل انگاری، دیواره سینوس سوراخ شود.
  2. سینوس لیفت باز

    در این روش، دندانپزشک پس از تزریق بی‌‎حسی، بافت لثه را کنار زده و قسمتی از استخوان را بر می‌دارد. سپس دندانپزشک به یک غشای مخاطی (غشای اشنایدر) می‌رسد که فضای سینوس را از استخوان جدا کرده است.
    در ادامه دندانپزشک باید با احتیاط و با استفاده از یکسری ابزارهای مخصوص، غشای سینوس را بلند کند. با این کار، فضای مناسبی برای قرار دادن مواد استخوانی ایجاد می‌شود.
    پس از قرار دادن مواد استخوانی، دندانپزشک بافت لثه را بخیه می‌زند و حدود ۶ ماه صبر می‌کند تا نتیجه کار را مشاهده کند. در صورتی که عمل با موفقیت پیش برود، ۴ تا ۶ ماه بعد، بیمار می‌تواند برای کاشت ایمپلنت اقدام کند.

    مزایای سینوس لیفت باز

    مزایای سینوس لیفت باز عبارت‌اند از:

    • موفقیت تقریبا در روز عمل قابل تشخیص است.
    • در این روش، دندانپزشک دید بهتری نسبت به محل مورد نظر دارد.

    معایب سینوس لیفت باز

    عیب بزرگ سنوس لیفت باز، عوارض بعد از آن هستند. این روش علاوه بر ایجاد کبودی‌های متعدد و بزرگ، می‌تواند سبب ایجاد تورم در ناحیه گردن، چانه و حتی زیر چشم‌ شود. علاوه بر این، بعد از آن، بیمار باید از مسکن و آنتی بیوتیک استفاده کند.

چگونگی انجام سینوس لیفت

چگونگی انجام سینوس لیفت

برای این کار، ابتدا دندانپزشک متخصص بافت لثه را برش می‌زند. پس از آن، حفره کوچکی را در محل مورد نظر ایجاد می‌کند. بعد از آن دندانپزشک ماده گرفت استخوان را در این قسمت تزریق می‌کند. مقدار ماده استخوانی مورد استفاده برای هر فرد متفاوت است و معمولا از چند میلیمتر بیشتر نمی‌شود.
پس از قرار گرفتن استخوان در محل مناسب، دندانپزشک بافت را سر جای خود قرار می‌دهد. برای کاشت ایمپلنت دندان حدود ۴ تا ۹ ماه بعد اقدام می‌شود که در این مدت استخوان فک و ماده گرفت استخوان، زمان کافی برای پیوند با یکدیگر را داشته باشند. البته در روش بسته، خیلی زودتر می‌توان برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد.

عوارض جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت همانند هر هر جراحی دیگری می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. یکی از جدی‌ترین عوارضی که سینوس لیفت به دنبال دارد، پاره شدن و یا آسیب به غشای سینوس است. در این صورت دندانپزشک معمولا از پچ برای بستن سوراخ ایجاد شده در سینوس استفاده می‌کند. در صورت سوراخ شدن سینوس، ارتباطی بین فضای دهان و سینوس برقرار خواهد شد.
  2. یکی دیگر از عوارض سینوس لیفت، عفونت است. البته احتمال بروز این مورد در صورت رعایت دستورالعمل‌ها بسیار کم است.
  3. در برخی مواقع احتمال دارد که پیوند استخوان به درستی انجام نشود که در نهایت به دلیل عدم خونرسانی، کاشت ایمپلنت دندان موفقیت آمیز نخواهد بود. البته این عارضه بسیار نادر است.
  4. درد و تورم بعد از جراحی ممکن است به سراغ فرد بیایند. حتما باید با مشورت دندانپزشک از داروهای مسکن استفاده شوند.
  5. ممکن است روی گونه کبودی بزرگی مشاهده شود که حتی به فک پایین هم منتشر شود. البته این عارضه خیلی جدی نیست و جای نگرانی ندارد.
  6. ممکن است فرد احساس سرگیجه داشته باشد. این عارضه هم بسیار نادر است.
  7. گاهی اوقات ممکن است خونریزی از بینی اتفاق بیفتد.

اقدامات قبل از سینوس لیفت

دندانپزشک به عکس برداری با اشعه ایکس نیاز دارد. به این طریق دندانپزشک می‌تواند ارتفاع و پهنای استخوان را به طور کامل مورد ارزیابی قرار دهد و همچنین سلامت سینوس‌ها را بررسی نماید. گاهی اوقات برخی از بیماران دارای سینوزیت و یا بیماری‌های دیگری هستند که قبل از جراحی سینوس لیفت ابتدا باید به درمان آنها پرداخته شود.

مراقبت‌های بعد از سینوس لیفت

مراقبت های بعد از سینوس لیفت

بعد از جراحی سینوس لیفت لازم است برخی نکات و مراقبت‌های لازم انجام شوند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. وجود تورم و کبودی صورت و اطراف چشم، بعد از این عمل جراحی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. برای کاهش این کبودی و ورم می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و بعد از ۴۸ ساعت، کمپرس آب گرم را در محل مورد نظر قرار دهید.
  2. تا حدود ۲۴ ساعت از شستن دهان خود پرهیز کنید و بعد از آن می‌توانید دهان خود را با آب گرم و نمک شستشو دهید.
  3. بعد از جراحی، احتمال خونریزی‌های قطره‌ای از بینی وجود دارد که با استفاده از قطره‌های تجویزی دندانپزشک، برطرف می‌گردند.
  4. اگر خونریزی ۲ روز بعد از جراحی ادامه داشت، به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.
  5. احتمال سرگیجه و سردرد تا چند روز وجود دارد که با مشورت دندانپزشک از داروهای مسکن استفاده کنید.
  6. تا حدود دو هفته بعد از جراحی از مصرف سیگار و دخانیات دوری کنید.
  7. توجه داشته باشید که برای مصرف نوشیدنی از نی استفاده نکنید، زیرا مکش آن بر سینوس‌ها فشار وارد می‌کند.
  8. تا چند روز از فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید.
  9. آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک خود را به طور مرتب مصرف کنید.
  10. از رعایت بهداشت دهان و دندان خود غافل نشوید.

سوالات متداول

  1. آیا امکان سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت دندان به طور همزمان وجود دارد؟

    در اکثر اوقات این دو روش درمانی با کمی فاصله انجام می گیرند، می‌شوند. اما در صورتی که از روش سینوس لیفت بسته استفاده شود، می‌توان به صورت همزمان نیز این کار را انجام داد.

  2. آیا بعد از سینوس لیفت احتمال سفر با هواپیما امکان پذیر است؟

    پس از جراحی سینوس لیفت، پرواز کردن با هواپیما می‌تواند باعث افزایش فشار و آسیب به سینوس می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که تا حدود دو ماه بعد از این جراحی، از سفر با هواپیما پرهیز شود.

  3. رژیم غذایی بعد از سینوس لیفت به چه صورت است؟

    تا حدود ۲۴ ساعت بعد از جراحی سینوس لیفت، باید آبمیوه، سوپ، ماست و آب کافی مصرف کنید. از روز دوم به بعد نیز می‌توانید غذاهای نرمی مانند تخم مرغ، گوشت پخته و نودل مصرف کنید و در ادامه رژیم غذایی سابق خود را دنبال کنید.

  4. آیا سینوس لیفت درد دارد؟

    درست است که در سینوس لیفت، قسمت زیادی از لثه و استخوان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و این یک روش کاملا تهاجمی است، اما در حین جراحی به دلیل استفاده از داروی بی‌حسی، درد و ناراحتی وجود نخواهد داشت.
    بعد از جراحی نیز با مصرف داروهای مسکن تجویز شده و رعایت دستورالعمل‌های دندانپزشک، درد و ناراحتی بسیار کاهش خواهد یافت.

  5. بعد از سینوس لیفت، مشاهده چه علائمی مراجعه به مطب دندانپزشکی را ضروری می‌کند؟

    در صورتی که درد و تورم بعد از چند روز کاهش نیافت و بدتر شد، همچنین خونریزی بعد از دو روز متوقف نشد و دچار تب شدید، باید سریعا به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

  6. چه راهکاری برای کاهش بروز عوارض سینوس لیفت وجود دارد؟

    به طور کلی هر جراحی خطرات و عوارض خاص خود را به همراه دارد و سینوس لیفت نیز، از این قادعده مستثنی نیست. برخی از عوارض و خطرات جراحی غیر قابل پیشبینی هستند، با این حال انتخاب دندانپزشک متخصص و دارای مهارت می‌تواند مانع از بروز بسیاری از مشکلات شود. همچنین بعد از جراحی سینوس لیفت با رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت دستورالعمل‌های دندانپزشک بسیاری از مشکلات کاهش خواهند یافت.

  7. تورم بعد از سینوس لیفت را چگونه می‌توان کاهش داد؟

    برای این کار می‌توانید از کمپرس یخ در مدت زمان ۱۰ دقیقه کمک بگیرید. کمپرس یخ را طی ۴۸ ساعت چندین بار در محل تورم قرار دهید. پس از ۴۸ ساعت، از کمپرس آب گرم استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تصادفی
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان