۴ تفاوت لمینت و ایمپلنت دندان | جدول مقایسه مزایا و معایب

تفاوت لمینت و ایمپلنت دندان
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

دانستن فرق ایمپلنت و لمینت، به تصمیم‌گیری بهتر در انتخاب بین این دو روش کمک می‌کند.
ایمپلنت‌ و لمینت‌ دو گزینه متداول در زمینه بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌های افتاده یا آسیب‌دیده هستند؛ اما هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری شما برای بهبود دندان‌های خود داشته باشند.
پس برای کسب اطلاعات دقیق درباره تفاوت ایمپلنت و لمینت مطالعه این مطلب از دکتر فاطمه لبافی را از دست ندهید.

ایمپلنت یا لمینت دندان؟ کدام یک بهتر است؟

ایمپلنت دندان یا لمینت سرامیکی

معمولاً افرادی که شناخت کامل و دقیقی از کاربردهای این دو روش ندارند، زمانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کنند کمی سردرگم می‌شوند و اولین سؤال آنها این است که کدام یک برایشان گزینه بهتری است.
در پاسخ این سؤال باید بیان کرد که این دو روش هر یک کاربردها و کارایی خاص خود را دارند و اساساً مقایسه لمینت و ایمپلنت کار درستی نیست.
در صورتی که قصد دارید جای خالی دندان از دست رفته خود را پر کنید، باید ایمپلنت دندان را انتخاب کنید.
در حالی که اگر تنها می‌خواهید دندان‌های طبیعی خود را زیباتر کنید، می‌توانید از لمینت سرامیکی استفاده نمایید.
در ادامه شما را به طور دقیق‌تر با این روش‌ها آشنا می‌کنیم:

آشنایی با لمینت سرامیکی

لمینت دندان چیست؟

لمینت سرامیکی یا ونیر پرسلن دندان، یک روش زیبایی در دندانپزشکی است که برای اصلاح برخی از نواقص ظاهری دندان‌ها به کار گرفته می‌شود. در واقع لمینت یک روش درمانی نیست. برای انجام این روش در ابتدا سلامت دهان به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
اگر فرد دارای بیماری‌های لثه و یا پوسیدگی‌های دندانی باشد، باید در ابتدا برای درمان این موارد اقدام نماید.
در ادامه روند آماده سازی دندان‌ها صورت می‌گیرد. برای این کار باید مقدار بسیار جزئی از مینای دندان برای برقراری پیوند با لمینت تراشیده شود.
این کار آسیبی به ساختار دندان وارد نمی‌کند، اما بعد از این اقدام فرد دیگر نمی‌تواند از دندان‌های طبیعی خود بدون هیچ نوع روکشی استفاده کند.
سپس از دندان‌ها قالبی تهیه شده و برای ساخت لمینت سرامیکی به لابراتوار ارسال می‌شود. در جلسه بعدی فرد برای نصب لمینت سرامیکی به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کند.
در صورتی که لمینت مشکلی نداشته باشد، دندانپزشک آن را روی سطح دندان می‌چسباند. گاهی اوقات بعد از نصب، بیمار متوجه کمی درد حین جویدن غذا می‌شود. در این شرایط، با مراجعه به دندانپزشک، می‌تواند مشکل آن را برطرف کند. معمولا درد حین جویدن بعد از لمینت، مربوط به بلند بودن ارتفاع آن است.

آشنایی با ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یکی از بهترین و نوین‌ترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. افرادی که به هر دلیلی مانند کشیدن دندان آسیب دیده و یا حادثه، یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با کاشت ایمپلنت دندان از آن به عنوان جایگزنی برای دندان طبیعی خود استفاده نمایند.
پایه ایمپلنت معمولاً از جنس تیتانیوم است که سازگاری بسیار بالایی با بافت دهان دارد و نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند. این پایه درون استخوان فک قرار می‌گیرد و تاج دندان روی آن نصب می‌شود.
ایملپنت جزء درمان‌هایی است که اگر به درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند نیاز بیمار را تا پایان عمر پاسخگو باشد.
امروزه این روش درمانی موفقیت بیش از ۹۵ درصد را دارا بوده و مزایای بسیاری برای سلامت دهان از خود نشان داده است.

ایمپلنت دندان را انتخاب کنم یا لمینت سرامیکی را؟

ایمپلنت دندان یا لمینت سرامیکی

اگر آگاهی دقیقی از هر یک از این روش‌ها به دست آورده‌اید، بخش زیر را نیز مطالعه نمایید تا بدانید کدام یک از این روش‌ها را انتخاب کنید:

ایمپلنت دندان را انتخاب کنید اگر:

به هر دلیلی یک و یا چند دندان خود را از دست داده‌اید و به دنبال بهترین روش برای جایگزینی آنها هستید.
دندان به شدت پوسیده و آسیب دیده دارید و دندانپزشک تشخیص داده است که هیچ یک از روش‌های درمانی دندانپزشکی مانند ترمیم‌های دندانی، عصب کشی و غیره نمی‌توانند برای نجات آن مؤثر واقع شوند. در نتیجه باید آن را بکشید و با ایمپلنت جایگزین نمایید.

لمینت سرامیکی را انتخاب کنید اگر:

  1. دندان‌های بد فرم و بد شکل
  2. دندان‌های بد رنگ، زرد و دارای لکه‌های شدید
  3. دندان‌های نامرتب در حد جزئی
  4. دندان‌های ترک خورده و یا لب پر شده
  5. دندان‌های شکسته
  6. دندان‌های دارای فاصله جزئی
  7. دندان‌های کوتاه یا ناهموار

دارید. همان‌طور که پیش‌تر مطالعه کردید، لمینت سرامیکی یک نوع لایه نازک است که روی سطح جلویی دندان‌ها قرار داده می‌شود. زمانی که ساختار دندان سالمی دارید و تنها قصد دارید نواقص ظاهری دندان‌های خود را رفع کنید، می‌توانید این روش را انتخاب کنید.

تفاوت‌های ایمپلنت و لمینت دندان

چه تفاوتهایی بین ایمپلنت دندان و لمینت سرامیکی وجود دارد؟

با وجود اینکه تا اینجای مطلب متوجه شدیم مقایسه بین این دو روش کار درستی نیست و هر یک برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما شناخت تفاوت‌های ایمپلنت و لمینت کمک بیشتری برای درک این موضوع به شما خواهد کرد:

  1. کاربرد همان‌طور که بیان کردیم، ایمپلنت دندان یک روش درمانی و لمینت سرامیکی یک روش زیبایی در دندانپزشکی محسوب می‌شود.
  2. مدت زمان انجام برای نصب لمینت سرامیکی فرد باید دو تا سه جلسه به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشد که بازه این زمان در حدود ۲ تا ۳ هفته در نظر گرفته می‌شود.
    اما ایمپلنت دندان پروسه درمانی طولانی‌تری دارد که معمولاً بین ۳ تا ۴ ماه است.
  3. هزینه با وجود اینکه هر دوی این روش‌ها جزء خدمات گران قیمت دندانپزشکی محسوب می‌شوند، با این حال ایمپلنت دندان قیمت بیشتری دارد.
  4. ماندگاری و دوام ماندگاری لمینت در حدود ۱۰ الی ۲۰ سال است. در حالی که ایمپلنت دندان معمولاً یک روش دائمی محسوب می‌شود.
  5. شرایط بیمار برای انجام لمینت، بیمار باید شرایط خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، دندان‌های بیمار باید از سلامت خوبی برخوردار باشند. این در حالی است که برای کاشت ایمپلنت، سلامت دندان ملاک قرار نمی‌گیرد. برای این درمان، بیشتر سلامت استخوان فک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب ایمپلنت و لمینت سرامیکی

در جدول زیر این موارد را مشاهده نمایید:

معایب لمینت سرامیکی مزایای لمینت سرامیکی معایب ایمپلنت مزایای ایمپلنت
سخت غذا خوردن و صحبت کردن در روزهای ابتدایی ایجاد لبخندی زیبا و درخشان طولانی بردن پروسه درمانی ایجاد ظاهری زیبا برای دندان‌ها
ایجاد حساسیت‌های دندان طبیعی است و بعد از چند روز رفع می‌گردد. پوشش دهی بالا و مناسب دندان‌های آسیب دیده و بدرنگ هزینه بالای درمان ماندگاری بسیار بالا و در واقع دائمی
هزینه بالاتر نسبت به سایر روش‌های مشابه خود مانند کامپوزیت ونیر رفع دیاستم یا فاصله بین دندان‌ها (در حد جزئی) کارایی همانند دندان طبیعی
رفع لکه‌های شدید دندانی بر خلاف کامپوزیت عدم پوسیدگی پایه ایمپلنت
ماندگاری بالا جلوگیری از تحلیل لثه
استحکام بالا به نسبت سایر روش‌های مشابه مانع از دست دادن استخوان

برای درمان دندان‌های فاصله دار، ایمپلنت بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

برای درمان دندان‌های فاصله دار، ایمپلنت بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

اینکه برای بستن فاصله بین دندان ها، لمینت بهتر است یا ایمپلنت، بستگی به میزان فاصله بین دندانی دارد. اگر میزان این فاصله بسیار جزئی بوده و بیمار مشکلات بایت نداشته باشد، لمینت سرامیکی در دو الی سه جلسه درمانی می‌تواند به اصلاح دیاستم بپردازد.
در صورتی که میزان این فاصله بیشتر و ناشی از فقدان دندان باشد، ممکن است ایمپلنت گزینه مناسب‌تری باشد. معمولا بهترین گزینه درمان دیاستم، ارتودنسی دندان در نظر گرفته می‌شود.
بهتر است در ابتدا با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

به کدام دندانپزشک مراجعه کنم؟

اگر قصد دارید بدرنگی، ترک خوردگی، لب پر شدگی و اندازه کوتاه دندان‌های خود را رفع کنید، بهتر است به دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه نمایید.
اما برای جایگزینی دندان از دست رفته خود باید با ایمپلنتولوژیست یا متخصص جراح فک و صورت مشورت کنید.
اگر نیاز به راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید و جلسه مشاوره‌ای به صورت رایگان با دکتر فاطمه لبافی داشته باشید.
ایشان بعد از بررسی وضعیت دقیق دهان شما، روش‌های درمانی مناسب و شرایط آن را به شما توضیح خواهند داد و در نهایت در صورت نیاز شما را به بهترین متخصص مربوطه ارجاع می‌دهند.
برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با ما تماس بگیرد.

سؤالات متداول

  1. ایمپلنت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

    ایمپلنت یک روش درمانی و لمینت سرامیکی یک روش زیبایی در دندانپزشکی محسوب می‌شوند. البته ناگفته نماند که نمی‌توان تأثیر زیبایی ایمپلنت دندان را نیز نادیده گرفت.
    به همین منظور نمی‌توان یکی از آنها را بر دیگری برتر دانست و باید دندانپزشک تشخیص دهد که شما به چه درمانی نیاز دارید.

  2. لمینت سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاوم‌تر است یا تاج دندان قرار گرفته روی پایه ایمپلنت؟

    لمینت سرامیکی و تاج دندانی که روی ایمپلنت قرار می‌گیرد، هر دو در لابراتوار و تحت شرایط پیشرفته‌ای ساخته می‌شوند. در نتیجه در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند. اما دوام این تغییر رنگ تا حد زیادی به نکاتی از جمله رعایت بهداشت دهان، عدم مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی و سیگار نکشیدن بستگی دارد.

  3. آیا لمینت همانند ایمپلنت سبب حفظ استخوان فک می‌شود؟

    خیر، لمینت یک درمان زیبایی است که روی دندان قرار می‌گیرد. به همین دلیل تاثیری در حفظ استخوان فک ندارد. این در حالی است که پایه ایمپلنت با قرارگیری در استخوان فک، می‌تواند نقش موثری در حفظ آن داشته باشد.

  4. آیا درمان‌های مورد نیاز برای ایمپلنت و لمینت با هم متفاوت‌اند؟

    گاهی اوقات به دلیل شرایطی که بیمار دارد، ممکن است نیاز باشد قبل از انجام هر یک از این روش‌ها، یکسری درمان‌های تکمیلی انجام شوند. به عنوان مثال، ممکن است قبل از انجام لمینت، دندان نیاز به عصب کشی و ترمیم داشته باشد. این در حالی است که درمان‌های مورد نیاز برای ایمپلنت متفاوت‌اند. برای ایمپلنت گاهی نیاز است بیمار برای درمان تحلیل استخوان، عمل پیوند استخوان فک را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان