ایمپلنت فوری چیست؟ | ایمپلنت فوری در تهران+قیمت و مراحل کاشت ایملپنت در یک روز

ایمپلنت فوری
فهرست محتوا
۵/۵ - (۱ رای)

ایمپلنت دندان با اینکه یکی از بهترین‌ روش‌های درمانی برای جایگزین کردن دندان‌ از دست رفته به شمار می‌رود، اما دوره نقاهت نسبتا طولانی دارد. به همین دلیل بیمار باید حدود ۶ ماه برای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک صبر کند. اما امروزه روش‌هایی برای انجام این درمان ارائه شده‌اند که نیاز به زمان خیلی کمتری دارند. ایمپلنت فوری یکی از این روش‌هاست که مزایا و معایبی هم به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این درمان آشنا شویم. دکتر لبافی علاوه بر بررسی مزایا و مراحل این روش، اطلاعات بیشتری درباره تفاوت آن با ایمپلنت معمولی ارائه کرده‌اند.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری چیست؟

با توجه به نام این روش درمانی مشخص است که در ایمپلنت فوری، کاشت ایمپلنت دندان سریع صورت می‌گیرد. یعنی بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت در آن محل قرار داده می‌شود. در برخی از بیماران که دندان جلوی خود را از دست داده‌اند، ممکن است یک تاج نیز روی اباتمنت قرار داده شود تا زیبایی لبخند حفظ شود. ایمپلنت فوری علاوه بر کاهش مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، فرایند بهبود سریع‌تری نیز دارد. این روش درمانی برای جایگزینی یک دندان و یا چند دندان از دست رفته، می‌تواند روشی سریع و بادوام باشد.

کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت فوری

به طور کلی برای اینکه مطمئن شوید این روش درمانی برای شما مناسب است، باید به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده و نظر دندانپزشک خود را بعد از معاینه در نظر بگیرید. افرادی که می‌توانند کاندیدای استفاده از روش ایمپلنت فوری دندان باشند، عبارت‌اند از:

  1. افرادی که دارای تراکم استخوان کافی در ناحیه مورد نظر هستند.
  2. دندان قروچه ندارند.
  3. بافت دهان و دندان بسیار سالمی دارند؛ اگر فردی دچار بیماری‌های دهان و دندان باشد، باید قبل از کاشت ایمپلنت دندان به درمان آنها بپردازد.
  4. افرادی که در رعایت بهداشت دهان و دندان سهل انگاری نکرده و تمام دستورالعمل‌های دندانپزشک را رعایت می‌کنند.
  5. افرادی که سلامت عمومی بدن متناسبی دارند.
  6. برخی از افراد که به تحلیل استخوان فک مبتلا نیستند و به تکنیک‌های جراحی پیشرفته نیاز ندارند.

هزینه ایمپلنت فوری دندان

عوامل زیادی در هزینه این درمان تاثیر دارند؛ موقعیت مطب دندانپزشک و میزان تخصص وی و همچنین شرایط بیمار از جمله موارد  تاثیرگذار در هزینه آن هستند. برای اطلاع از هزینه دقیق این درمان، بهتر است با کلینیک دندانپزشکی مورد نظر خود تماس بگیرید.

مزایای ایمپلنت فوری دندان

مزایای ایمپلنت فوری دندان

این روش درمانی دارای فواید و مزایای بی‌شماری است که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. به دلیل اینکه با انجام تنها یک عمل، نتیجه مورد نظر برای بیمار به دست می‌آید، بیماران معمولا رضایت بیشتری دارند.
  2. یکی دیگر از مزیت‌های بی نظیر ایمپلنت فوری، طول درمان کوتاه آن است. زیرا در این روش مرحله دوم، در مقایسه با ایمپلنت معمولی، در فاصله زمانی کوتاه‌تری انجام می‌شود. در ایمپلنت فوری بلافاصله بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت در محل مورد نظر قرار داده می‌شود.
  3. گاهی اوقات که بیمار می‌خواهد زیبایی لبخند خود را حفظ کند، می‌تواند در همان مرحله از تاج روی ایمپلنت استفاده کند.
  4. بافت نرم برای کاشت ایمپلنت فوری برش داده نمی‌شود، بنابراین درد و تورم بسیار کمتری بعد از جراحی وجود دارد. به طور کلی این روش درمانی نسبت به ایمپلنت معمولی، عوارض کمتری دارد

مراحل کاشت ایمپلنت فوری

شیوه کاشت ایمپلنت فوری تا حدود زیادی به ایمپلنت معمولی شباهت دارد؛ زیرا ایمپلنت دندان در هر حال باید با استخوان فک جوش بخورد. در ادامه مراحل کاشت ایمپلنت فوری را به طور کامل بررسی کرده‌ایم:

  1. در ابتدای کار، دندانپزشک، اسکن و عکس برداری‌های لازم را انجام خواهد داد که با توجه به آنها، برنامه ریزی درمان صورت می‌گیرد. معمولا تصاویر CBCT برای هر نوع ایمپلنتی بهترین گزینه هستند.
  2. سپس دندانپزشک با ترزیق داروی بی‌حسی، دندان بیمار را کشیده تا بتواند ایمپلنت را جایگزین آن کند.
  3. در ادامه کاشت ایمپلنت فوری را شروع می‌کند. دندانپزشک پایه ایمپلنت را داخل ساکت استخوانی دندان کشیده شده قرار می‌دهد.
  4. سپس اباتمنت را به پایه ایمپلنت متصل می‌کند. با این کار، دیگر نیازی به جراحی دوم بعد از چند ماه نیست.
  5. در نهایت بعد از حدود ۳ تا ۶ ماه که پایه ایمپلنت با استخوان جوش خورد، دندانپزشک تاج را روی اباتمنت قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر دندان جلوی بیمار کشیده شده باشد، ممکن است در همان جلسه اول تاج روی دندان قرار داده شود.

طول عمر ایمپلنت فوری

به طور کلی ایمپلنت دندان یک روش مادام العمر به حساب می‌آید. اما در صورتی که رعایت بهداشت و دستورالعمل‌ها به درستی صورت نگیرد، طول عمر آن کمتر خواهد شد.

زمان مناسب برای ایمپلنت فوری

زمان مناسب برای ایمپلنت فوری

بعد از کشیدن دندان، بهترین زمان کاشت ایمپلنت فوری است. زیرا در این صورت از بافت استخوان فک و اطراف دندان محافظت می‌شود. همچنین انجام ایمپلنت فوری در این زمان سبب کاهش هزینه بیمار و تعداد جراحی مورد نیاز می‌شود.

مقایسه ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

مقایسه ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

هر کدام از این روش‌ها برای پر کردن جای خالی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دوی این روش‌ها نیاز به زمان برای قرار دادن تاج هستند. با این تفاوت که در ایمپلنت معمولی، دندانپزشک معمولا برای قرار دادن اباتمنت، صبر می‌کند تا پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد. اما در ایمپلنت فوری، در همان مرحله اول، پایه و اباتمنت با هم داخل دهان قرار داده می‌شوند و نیازی به جراحی دوم نخواهد بود. گاهی ممکن است در همان مرحله، تاج نیز روی اباتمنت قرار بگیرد.

در چه مواردی ایمپلنت فوری قابل انجام نیست؟

به طور کلی تمام افراد کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت فوری نیستند، در شرایطی نمی‌توان از این روش درمانی استفاده کرد که عبارت‌اند از:

  1. اگر تراکم استخوانی به حد مناسب وجود نداشته باشد.
  2. اگر بیمار دچار عفونت و بیماری‌های دهان و دندان باشد.
  3. اگر فرد دارای برخی بیماری‌های خاص مانند دیابت باشد.
  4. ففردی که به صورت مکرر سیگار و دخانیات استعمال می‌کند.

اقدامات قبل از کاشت ایمپلنت فوری

اقدامات قبل از کاشت ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری نیز مانند هر روش درمانی دیگری نیاز به در نظر گرفتن برخی نکات قبل از شروع درمان دارد. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب برخی نکات مد نظر هستند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. برای کاشت ایمپلنت فوری، تراکم استخوان باید در حد مناسبی قرار داشته باشد، بنابراین دندانپزشک باید به خوبی این شرایط را بررسی کند. اگر فردی دارای پوکی استخوان باشد، احتمالا نمی‌تواند از این روش استفاده کند.
  2. بیمار باید دارای سلامت فیزیکی و روانی مناسبی باشد. به عنوان مثال نباید در اثر استرس، دچار دندان قروچه شود. در غیر این صورت، باید برای درمان این مشکلات اقدام شود.

معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری با داشتن تمام فواید و مزایایی که دارد، می‌تواند دارای معایبی نیز باشد که در زیر آنها را شرح داده‌ایم:

  1. استفاده از این روش درمانی در تمام شرایط امکان پذیر نیست و ریسک عدم موفقیت کاشت دندان را تا حدود ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
  2. ایمپلنت یک روش درمانی بسیار دقیق است و برای اینکه نتیجه مطلوب داشته باشد، باید ایمپلنت در جای خود ثابت بماند. اما احتمال حرکت کردن پایه ایمپلنت در این روش وجود دارد.
  3. احتمال دارد اتصال استخوان فک با ایمپلنت به صورت یکپارچه صورت نگیرد.
  4. در اثر فشار بیش از اندازه، احتمال شکستن اتصال پایه آن و استخوان فک وجود دارد.
  5. افرادی که دارای برخی بیماری‌های خاص مانند پوکی استخوان و بیماری‌های خود ایمنی هستند، قادر به استفاده از این روش نخواهند بود.
  6. به دلیل تراکم اندک استخوان در فک بالا، ایمپلنت فوری برای این فک توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است استحکام مورد نظر را نداشته باشد.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت فوری

مراقبت های بعد از ایمپلنت فوری

بعد از کاشت ایمپلنت فوری دندان به جهت اینکه دوام و ماندگاری آن طولانی شود، باید برخی دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. در زیر آنها را برای شما بیان کرده‌ایم:

  1. باید بدانید برخی از عادات رفتاری نادرست مانند دندان قروچه و سیگار کشیدن تاثیر مخربی برای ایمپلنت فوری دارند. بنابراین باید آنها را درمان یا از آنها دوری کرد.
  2. مهم‌ترین مسئله‌ای که برای سلامت دهان و دندان مطرح می‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. باید مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه را به درستی و به صورت منظم انجام دهید. زیرا عفونت و بیماری‌های لثه به ایمپلنت دندانی شما آسیب‌های مخربی را وارد می‌کنند.
  3. پس از کاشت ایمپلنت فوری، حداقل تا یک روز از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید.
  4. به جای مصرف غذاهای سفت، از غذاهای نرم استفاده کنید.
  5. داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک خود را در زمان‌های مقرر مصرف کنید.
  6. به هیچ عنوان تا زمانی که دندانپزشک اجازه نداده، فعالیت سنگین انجام ندهید. ورزش‌هایی مثل بدنسازی، از جمله این فعالیت‌ها هستند.

سوالات متداول

  1. کارایی ایمپلنت فوری بیشتر برای کدام یک از دندان‌ها است؟

    به طور کلی این روش کمک می‌کند تا جای خالی دندان از دست رفته در مدت زیادی خالی نماند. ایمپلنت فوری با نظر دندانپزشک متخصص و شرایط ویژه صورت می‌گیرد. گاهی اوقات که دندان‌های قدامی به دلایل مختلفی از دست می‌روند، زیبایی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین پر شدن جای خالی دندان در اسرع وقت ضرورت دارد.

  2. روش انجام ایمپلنت فوری به چه صورت است؟

    برای این کار در ابتدا دندانپزشک به ایجاد یک حفره در ناحیه دندان از دست رفته می‌پردازد. در ادامه پایه ایمپلنت را بلافاصله در قسمت مورد نظر قرار می‌دهد. پس از آن، اباتمنت را روی پایه قرار می‌دهد. در صورت نیاز، تاج را هم در همان مرحله روی ایمپلنت می‌چسباند.

  3. بهترین برند ایمپلنت برای ایمپلنت فوری دندان کدام است؟

    امروزه برای این روش مدرن، ایمپلنت ساخته شده توسط کشور سوئیس بسیار مناسب است.

  4. احتمال موفقیت ایمپلنت فوری چقدر است؟

    به طور کلی درصد احتمال موفقیت ایمپلنت فوری بالا در نظر گرفته شده است. البته این میزان موفقیت برای فک پایین بیشتر از فک بالا است، زیرا معمولا فک بالا تراکم استخوان کمتری نسبت به فک پایین دارد.

  5. آیا هر دندانپزشکی قادر به انجام ایمپلنت فوری است؟

    برای انجام هر خدمت تخصصی باید به دنبال متخصص آن باشید؛ زیرا افراد غیر مجرب ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را برای شما ایجاد نمایند. دندانپزشک برای انجام ایمپلنت فوری، باید تخصص این کار را داشته و آموزش‌های کامل را دیده باشد. اگر متخصص این کار را انجام دهد و دستورالعمل‌های وی را به خوبی رعایت کنید، درصد موفقیت این روش درمانی بسیار بالا خواهد بود.

  6. ایمپلنت فوری بهتر است یا ایمپلنت معمولی؟

    برای انتخاب هر کدام از این روش‌ها، باید در نظر داشته باشید که آیا کاندیدای خوبی برای آن هستید و یا خیر. برای این کار باید با متخصص ایمپلنت مشورت داشته باشید.

  7. آیا کاشت ایمپلنت فوری با پیوند استخوان به صورت همزمان امکان پذیر است؟

    به طور معمول بعد از پیوند استخوان برای کاشت پایه ایمپلنت دندان، بیمار باید منتظر بماند که این انتظار با توجه به شرایط بیمار، بسیار متغیر است.

  8. آیا امکان لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت فوری به طور همزمان امکان پذیر است؟

    به طور معمول عمل لیفت سینوس قبل از کاشت دندان انجام می‌گیرد و برای به دست آوردن نتیجه مورد نظر، حدود ۲ الی ۴ ماه زمان نیاز دارد. در برخی شرایط که استخوان اولیه پایداری مناسبی داشته باشد، دندانپزشک می‌تواند لیفت سینوس را همزمان با کاشت ایمپلنت فوری انجام دهد. اما به طور معمول توصیه می‌شود تا مدتی برای نتیجه بخش بودن لیفت سینوس صبر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
میزان پیشرفت خواندن شما
فهرست محتوا
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان