معرفی تکنولوژی سرک در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

تکنولوژی سرک در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی | مراحل و مزایا

چکیده مطلب

اکثر مراجعین دندانپزشکی، ترجیح می دهند كه دندانپزشک به نحوی ترمیم و بازسازی دندانشان را انجام دهد که شکلی کاملا شبیه به دندان طبیعی داشته باشد. به کارگیری روش هاي سنتي بازسازي و ترمیم دندان از جمله استفاده از آمالگام، كامپوزيت و روكشهاي فلزي چيني، انتخاب خوبی برای پاسخگویی به این نیاز نیست. اما به کمک تكنولوژي سرک اين امكان تا حد زيادي فراهم شده است و با اين روش مي توان پس از انجام ترمیم، دندان هايي با شکل کاملا طبیعی داشت که در عين حال از دوام و استحکام بالایی برخوردار است. به طور کل تکنولوژی سرک بمنظور ترمیم و بازسازي دندان هاي طبيعي و ايمپلنت، سيستم اسكن پیشرفته را جایگزین قالب گیری سنتی کرده و به کمک طراحي دیجیتال و تراش با دستگاه فرآیند درمان را به بهترین شکل تکمیل می کند. این سیستم پیشرفته که از آن صحبت می کنیم، تکنولوژی سرک می باشد.  آیا مزایای آن را می شناسید؟ آیا برایتان سوال است که این روش برای شما مناسب است یا خیر؟ مراحل آن چگونه است؟ ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا علاوه بر دریافت پاسخ سوالات خود، به خوبی با این تکنولوژی آشنا شوید.

آشنایی با تکنولوژی سرک

این تکنولوژی در مدت کوتاهی قابلیت ساخت و طراحی ترمیمهای سرامیکی (بدون فلز) مورد نیاز را با کیفیت و سرعت بالا برای بیمار انجام می دهد. سرک (CEREC ) مخفف Ceramic Reconstruction به کمک تکنولوژی کد/کم، امکان دسترسی به تصاویر سه بعدی فراهم می سازد تا بدون نیاز به قالب گیری از دهان بیمار، دندانپزشک بتواند طراحی های لازم برای درمان های دندانپزشکی از جمله روکشهای زیبایی لمینت دندان، اینله و آنله، بریج دندان را انجام دهد.

علاوه بر این، تکنولوژی سرک مجهز به یونیت تراش دیجیتالی بوده که در ترکیب با قابلیت طراحی دیجیتال دندان در زمان کوتاهی امکان ساخت ترمیم های دندانپزشکی را فراهم می سازد. این دستگاه با بهره گیری از سیستم های پیشرفته و به روزرسانی شده ‌ی دوربین و کامپیوتر موجود در یونیت، امکان دسترسی و ساخت ترمیم را برای تمامی کاربران آسان کرده است.

مزیت دیگر این تکنولوژی امکان قالب گیری دیجیتال بوده که علی رقم سرعت بالای ساخت، دقت ترمیم را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد، به این ترتیب درمانی که دندانپزشک دو جلسه ی درمانی را صرف آن می کرد، از این پس ظرف دو ساعت قابل انجام است . لازم به ذکر است عدم نیاز به قالب گیری، راه حلی مناسب برای وضعیت آزاردهنده قالب گیری دهان برای بیمار می باشد.

مزایای تکنولوژی سرک برای انجام لمینت سرامیکی دندان

مزایای تکنولوژی سرک برای انجام لمینت سرامیکی دندان

از مزایای این دستگاه می توان به طی شدن مراحل لمینت سرامیکی دندان از جمله: قالب گیری دیجیتال، اسکن و تصویربرداری سه بعدی، طراحی دیجیتال و ساخت روکش های سرامیکی لمینت دندان آماده برای نصب، تنها در مدت کوتاهی اشاره کرد.
سرعت بالای انجام این فرآیند ها توسط دستگاه، علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه ی تعداد جلساتی که بیمار برای لمینت سرامیکی به دندانپزشک مراجعه می کند، نیاز به روکش موقت تا مرحله ی آماده شدن لمینت سرامیکی را از فرآیند درمان حذف کرده است. خوشبختانه درمان هایی که با بهره گیری از تکنولوژی سرک انجام می شود، بسیار محافظه کارانه بوده و درصد خطا و یا آسیب به دندان ها و دهان بیمار را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. به طور مثال با انجام لمینت سرامیکی دندان توسط تکنولوژی سرک، بدون نیاز به تراش اضافی دندان، فرآیند درمان و بازسازی دندان انجام می شود.

استفاده از ترمیم های تکنولوژی سرک برای چه افرادی مناسب است؟

اگر طی معاینه ی اولیه دندانپزشک از دندان هایتان، به شما توصیه شده که تحت درمان ایمپلنت دندان، بریج دندان، روکش دندان، اینله و آنله، درمان پوسیدگی و پرکردگی دندان، قرار بگیرید، شما می توانید از این امکان بهره ببرید. علاوه بر این برای انجام درمان های زیبایی دندانپزشکی از جمله طراحی و اصلاح طرح لبخند، درمان بی نظمی دندان ها، ترمیم شکستگی دندان، نصب روکش های زیبایی لمینت سرامیکی دندان، سرک گزینه ای خوب برای صرف زمان کمتر با دقت و ظرافت فوق العاده می باشد.

استفاده از ترمیم های تکنولوژی سرک برای چه افرادی مناسب نیست؟

افرادی که به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهند و یا دچار عادت های اشتباهی از جمله دندان قروچه در خواب هستند، برای انجام لمینت سرامیکی دندان که به کمک تکنولوژی سرک انجام می شود، مناسب نیستند. علاوه بر این به بیمارانی که دچار پوسیدگی های عمیق دندان می شوند یا دچار بی نظمی و یا فشردگی شدید دندان ها شده اند، ترمیم های تکنولوژی سرک توصیه نمی شود. چرا که نیاز است تحت درمان های پیچیده تر و اساسی توسط دندانپزشک قرار بگیرند، و طبیعتا به صرف زمان بیشتری نیاز است.

مراحل انجام لمینت سرامیکی دندان با تکنولوژی سرک

مراحل انجام لمینت سرامیکی دندان با تکنولوژی سرک

در ابتدای درمان با استفاده از امکان اسکن فوق پیشرفته و عکسبرداری دیجیتال موجود در خود دستگاه، از دهان بیمار مدل سه بعدی بسیار دقیقی تهیه می شود، سپس به کمک نرم افزار طراحی و با بهره گیری از تکنولوژی کد/کم ایرادات ساختاری دهان و دندان های بیمار رفع شده و مدل طراحی شده ای برای انجام لمینت سرامیکی دندان ارائه می شود. پس از اتمام مدل سازی، به کمک یونیت تراش دیجیتال روکش نهایی لمینت دندان از قطعه ی سرامیکی تراشیده و ساخته می شود.
برای تراش این قطعه از کاتری از جنس الماس، تحت کنترل کامپیوتر دستگاه استفاده می شود. پس از ساخت روکش لمینت سرامیکی ، دندانپزشک با استفاده از چسب رزین لمینت سرامیکی دندان را بر روی دندان بیمار نصب می کند.
در اکثر کلینیک های دندانپزشکی زیبایی، لمینت سرامیکی دندان در دو جلسه انجام می شود که در طی این دو جلسه، حداقل دو تا سه هفته زمان صرف می شود. با این وجود، برخی از کلینیک های دندانپزشکی زیبایی از تجهیزات پیشرفته تری مانند تکنولوژی سرک بهره برده و تنها در یک جلسه به کمک نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی، طراحی دیجیتال و یونیت تراش کامپیوتری موجود در این دستگاه، ونیر لمینت سرامیکی دندان را آماده کرده و در همان جلسه بر روی دندان بیمار نصب می کنند.

آخرین مقالات