بستن فاصله بین دندانها (دیاستما): قیمت پر کردن فاصله دندان جلو و ۶ روش درمان

راهنمای جامع بستن فاصله بین دندانها یا دیاستم
فهرست مطالب (کلیک کنید)
۴.۴/۵ - (۵ رای)

شکاف بین دندان‌ها به ویژه فاصله بین دندان‌های جلو مشکل رایجی است که بر اثر آن اغلب افرادی که به آن دچار هستند، ظاهر دندان‌های خود را دوست ندارند. این افراد به دلیل مشکلاتی مانند گیر کردن غذا در این شکاف دچار عوارضی مانند بوی بد دهان، بیماری‌های لثه و سایر موارد می‌شوند. به همین دلیل به دنبال راهی برای بستن فاصله دندان خود هستند.
آیا شما نیز دچار این مشکل هستید و می‌خواهید روش‌های رفع فاصله بین دندان ها را بشناسید؟
آیا می‌خواهید بدانید که بهترین و مناسب‌ترین روش برای انجام این کار برای شما کدام است؟
هزینه پر کردن فاصله بین دندان‌ها چقدر است؟
در این مطلب از دکتر فاطمه لبافی، اطلاعات مفید و کاملی درباره این درمان بیان شده است. پس با ما همراه باشید.

آیا می‌توان فاصله بین دندان‌ها را بست؟

بستن فاصله بین دندانها

فاصله بین دندان‌ها یا دیاستم، عارضه‌ای است که ممکن است با درجات مختلفی در افراد بروز پیدا کند.
خوشبختانه روش‌های مختلفی در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان برای پر کردن فاصله بین دندان‌ها اقدام کرد. با رفع کردن آن می‌توان از مزایای مربوط به زیبایی و سلامتی دندان‌ها بهره برد.

هزینه بستن فاصله بین دندان‌ها

هزینه از بین بردن فاصله دندان‌ها بستگی به موارد مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها نوع روش درمانی و یا ترمیمی است که برای انجام این کار انتخاب می‌شود.
از میان روش‌هایی که در ادامه این مقاله معرفی کرده‌ایم، می‌توان گفت باندینگ دندان فاصله‌دار ارزان‌ترین نوع است.

قبل و بعد از بستن فاصله بین دندان‌ها

قبل و بعد از بستن فاصله بین دندان‌ها

روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها

در جهت رفع فاصله بین دندان‎ها روش‌هایی وجود دارد که در ذیل به معرفی و بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. ارتودنسی

    ارتودنسی

    روش ارتودنسی بهترین روش برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها است. اما باید گفت قیمت بستن فاصله بین دندان‌ها با ارتودنسی از سایر روش‌ها بیشتر است.
    این درمان با کمک بریس‌ها یک فشار مداوم را در یک بازه زمانی معین بر روی دندان‌ها وارد می‌کند. به این ترتیب به از بین رفتن فاصله بین آنها کمک می‎‌کند. اغلب در مدت زمان حدود ۶ ماه تا ۲ سال می‌تواند تاثیر درمان مشخص خواهد شد.
    بعد از اتمام این درمان از ریتینر (نگهدارنده ارتودنسی) استفاده می‌شود تا دندان‌ها بدون بریس‌ها هم ثابت بمانند و جا‌به‌جا نشوند.

  2. بستن فاصله دندان با باندینگ

    بستن فاصله دندان با باندینگ
    باندینگ دندان یکی از ساده‌ترین، سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه برای رفع فاصله بین دندان‌ها است. مواد به کار رفته در این درمان، همرنگ دندان بوده و علاوه بر زیبایی، می‌توانند با اصلاح فرم دندان، دیاستم را از بین ببرند. این روش به ویژه برای بستن فاصله بین دو دندان جلو بسیار مناسب است.
    زمانی که فاصله بین دندان‌ها زیاد باشد، نمی‌توان این فاصله را با مواد باندینگ اصلاح کرد.

  3. بستن فاصله دندان با کامپوزیت

    کامپوزیت دندان

    در صورتی که فاصله دندان‌ها زیاد نباشد و یا فرد بخواهد فاصله بین دندان‌های خود را سریع درمان کند، بستن دیاستم با کامپوزیت روش خوبی است.
    کامپوزیت نوعی مواد پر کننده‌ همرنگ دندان است که روی سطح آن گذاشته می شود. بعد از آن به وسیله نور مخصوص روی دندان‌ها تثبیت شده تا محکم روی آنها بچسبد و سپس پالیش داده می‌شوند.
    بستن شکاف بین دندان‌ها با استفاده از این روش، به حداقل میزان آماده سازی دندان نیاز دارد و هزینه انجام آن نیز بسیار مناسب است.
    علاوه بر از بین بردن فاصله دندان با کامپوزیت، چنانچه مقداری تغییر رنگ و یا شکل نامطلوب وجود داشته باشد، می‌تواند این ایرادات را نیز برطرف کند.
    لازم است بدانید کامپوزیت برای دندان‌های فاصله‌دار همه افراد مناسب نیست، زیرا مشکلات گسترده‌تری مانند هم ترازی دندان‌ها و فک را در افرادی که به این مشکلات دچار هستند، برطرف نمی‌کند.

  4. لمینت دندان

    لمینت دندان

    لمینت از جنس نوعی مواد سرامیکی پرسلن ساخته می‌شود. ونیرهای مناسب برای هر فرد پس از قالب گیری در لابراتوار دندانپزشکی تهیه شده و توسط دندانپزشک به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شوند.
    دندانپزشک برای بستن فاصله دندان با لمینت ابتدا باید بخش کوچکی از مینای دندان را بتراشد. با این کار ونیر به شکل صحیح و بدون برجسته کردن دندان در محل خود قرار می‌گیرد و ظاهری مناسب و طبیعی پیدا می‌کند.
    لمینت دندان‌های فاصله‌دار علاوه بر بستن شکاف بین دندان‌ها، نتایج زیبایی عالی را ارائه می‌دهند؛ زیرا می‌توانند همانند کامپوزیت سایر ایرادات آنها را نیز بپوشانند.
    لازم است بدانید که در مقایسه با کامپوزیت مقاومت استحکام و ماندگاری بالاتری دارند و گران‌تر نیز هستند.

  5. ایمپلنت دندان

    ایمپلنت دندان

    در صورتی که فاصله بین دندان‌ها به دلیل فقدان و یا افتادن دندان باشد، بهترین راهکار برای اصلاح آن استفاده از روش کاشت دندان است. کاشت دندان یا در اصطلاح علمی، ایمپلنت دندان، جایگزین بسیار خوبی برای دندان‌های دائمی به حساب می‌آید.
    در واقع به این شکل است که نوعی دندان مصنوعی همانند ریشه و تاج دندان‌های طبیعی توسط دندانپزشک یا ایمپلنتولوژیست در محل فاصله بین دندان‌ها کاشته می‌شود.
    روش کاشت دندان نسبت به سایر روش‌های از بین بردن فاصله بین دندان‌ها بسیار ماندگارتر است.

  6. دندان مصنوعی

    دندان مصنوعی

    دندان مصنوعی از مواد فلزی و آکریلیک ساخته شده و برای جایگزینی دندان‌هایی که از بین رفته‌اند، بسیار مناسب است. زمانی که فاصله بین دندان‌های بیمار به دلیل کشیدن و یا افتادن یک یا چند دندان بسیار زیاد شده باشد، از دندان مصنوعی برای از بین بردن این فاصله استفاده می‌شود.
    دندان مصنوعی دارای دو نوع سری کامل و پارسیل و ثابت و متحرک است. برای هر فرد با توجه به ابعاد دهان او به طور سفارشی تهیه می‌شود.

مزایای بستن فاصله بین دندان‌ها

مزایای بستن فاصله بین دندان ها

بستن دیاستما دندان به ویژه بستن فاصله بین دندان‌های جلو برای زیبایی و گاهی با اهداف درمانی انجام می‌شود. برخی از مزایای انجام این کار شامل موارد زیر هستند:

  1. افزایش اعتماد به نفس

    موضوع بسیار مهمی که در ارتباط با اعتماد به نفس فرد وجود دارد، لبخند اوست. دیاستم دندان ممکن است باعث شود فرد در جمع لبخند نزند و یا هنگام صحبت کردن احساس خوبی نداشته باشد. با ترمیم فاصله بین دندان‌ها اعتماد به نفس افراد نسبت به چهره‌شان افزایش پیدا می‌کند.

  2. رفع مشکلات تلفظ حروف

    فاصله بین دندان ها ممکن است تا حدی تلفظ صحیح حروف و کلمات را دچار مشکل کند که با ترمیم فاصله دندان جلو، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

  3. مشکلات مربوط به غذا خوردن

    زمانی که بین دندان‌ها فاصله‌ای وجود داشته باشد، ممکن است فرد نتواند به خوبی غذا را بجود. به همین دلیل هم ممکن است مشکلاتی در بلع غذا داشته باشد. بستن فاصله بین دندان‌ها این مشکل را به راحتی برطرف می‌کند.

  4. از بین رفتن بوی بد دهان

    زمانی که بین دندان‌ها فاصله وجود داشته باشد، امکان گیر کردن غذا وجود دارد. به همین دلیل ممکن است بعد از تجمع باکتری‌ها، فرد به بوی بد دهان دچار ‌شود. با بستن فاصله بین دندان‌ها، امکان گیر پلاک کمتر خواهد شد و بوی بد دهان کم می‌شود.

  5. جلوگیری از پوسیدگی‌های بین دندانی

    زمانی که بین دندان‌ها فاصله باشد، با تجمع پلاک و جرم، امکان پوسیدگی بین دندانی وجود خواهد داشت. با از بین بردن این فاصله، می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.

  6. جلوگیری از بیماری‌های پریودنتال

    اگر جرم و پلاک زیادی در فاصله بین دندان‌ها تجمع پیدا کند، احتمال درگیری بافت لثه و بیماری پریودنتال نیز وجود دارد. با برطرف کردن این فاصله می‌توان از عوارض ناشی از این بیماری مثل افتادن دندان‌ها پیشگیری کرد.

آیا همه افراد می‌توانند اقدام به بستن دیاستم دندان خود کنند؟

بله اغلب افرادی که مشکل فاصله بین دندانی دارند، می‌توانند برای رفع آن اقدام کنند.
بسته به شرایط دهان و دندان هر فرد و علت دیاستما، ممکن است هریک از روش‌هایی که پیش‌تر مطرح کردیم، برای اصلاح دیاستم مناسب باشند. با مراجعه به دندانپزشک و انجام معاینات مورد نیاز، بهترین راه حل به آنها پیشنهاد خواهد شد.

سوالات متداول

  1. بهترین روش درمان فاصله بین دندان‌ها چیست؟

    تعیین بهترین روش برای درمان این عارضه نیاز به معاینه توسط دندانپزشک دارد و با توجه به شرایط هر بیمار انتخاب می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت ارتودنسی برای فاصله دندان، بهترین درمان است.

  2. آیا عدم درمان فاصله بین دندان‌ها مشکل ساز است؟

    فاصله افتادن بین دندان‌ها می‌تواند مشکلات متعددی را برای فرد به وجود آورد. بسیاری از اوقات در زیبایی آنچنان تاثیری دارد که اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهد. بیماری دیاستم در برخی از موارد تکلم و غذا خوردن را مشکل می‌کند. هنگام جویدن غذا، غذا بین دندان‌ها گیر کرده و احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه را افزایش می‌دهد.

  3. آیا فاصله بین دندان‌ها به طور خود به خودی بسته می‌شود؟

    فاصله بین دندان‌های کودکان رایج است و با بزرگ شدن آنها و کامل شدن رشد دندان‌هایشان، معمولا این فاصله‌ها، به ویژه فاصله‌های کوچک به طور خود به خود بسته می‌شوند. اما این امر قطعی نیست و برای همه اتفاق نمی‌افتد و افراد برای رفع این مشکل نیاز به استفاده از درمان‌های دندانپزشکی خواهند داشت.

  4. آیا امکان بستن فاصله دندان‌ها با کش در خانه وجود دارد؟

    خیر. امکان درمان خانگی فاصله بین دندان‌ها با استفاده از چنین روش‌هایی وجود ندارد.

  5. هزینه پر کردن فاصله دندان جلو چقدر است؟

    بسته به روشی که برای پر کردن فاصله دندان جلو مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه متفاوت است. به عنوان مثال پر کردن فاصله دندان جلو با مواد سفید (باندینگ یا کامپوزیت) در مقایسه با روشی مانند ارتودنسی بسیار کم هزینه‌تر است.

  6. بستن فاصله دندان با لیزر چگونه است؟

    نور لیزر به تنهایی برای بستن دیاستم به کار برده نمی‌شود. نور لیزر را معمولا زمانی که پر کردن فاصله بین دندان‌ها با مواد (باندینگ یا کامپوزیت) انجام می‌شود، بر روی آنها می‌تابانند. با این کار موادی که بر روی دندان قرار داده شده‌اند، در جای خود محکم می‌شوند.

  7. برای فاصله دندان جلو چه باید کرد؟

    برای درمان فاصله دندان‌های جلو می‌توانید هر یک از روش‌های موجود در دندانپزشکی را با کمک دندانپزشک خود انتخاب کنید و اقدام به بستن آن نمایید.

  8. ارزان‌ترین روش برای بستن فاصله بین دندان‌ها کدام است؟

    معمولا باندینگ به عنوان ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای حل این مشکل شناخته می‌شود. اما این روش برای همه افراد قابل انجام نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
دسته بندی مقالات
  • مقالات کشیدن دندان
  • مقالات پر کردن دندان
  • مقالات جرمگیری دندان
  • مقالات بلیچینگ دندان
  • مقالات ونیر کامپوزیت دندان
  • مقالات لمینت دندان
  • مقالات روکش دندان
  • مقالات جراحی زیبایی لثه
  • مقالات ایمپلنت دندان
  • مقالات ارتودنسی دندان
  • مقالات جراحی فک
  • مقالات درمان ریشه یا عصب کشی
به مناسبت افتتاح

شعبه جدید

تخفیف 30% + ویزیت رایگان